Vuokrasopimus ja vuokravakuus
Vuokravakuuden (pääsääntöisesti 1 kk vuokra, tapauskohtaisesti jopa 2-3 kk vuokra) hoitamisen jälkeen allekirjoitetaan vuokrasopimus. Huoneiston avaimet saat asuntotoimistosta. Mikäli tarvitset lisäavaimia, ota yhteyttä henkilökuntaan.
Vuokrasopimus tehdään aina kolmen kuukauden määräajaksi ja se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, mikäli vuokrat on hoidettu ja asuminen on ollut häiriötöntä. Mikäli asunto luovutetaan moitteettomassa kunnossa eikä vuokrasaatavia ole perinnässä, saa asukas vuokravakuuden poismuuttaessaan takaisin.
Vuokraukseen liittyvät oheistoimenpiteet
Vuokrasopimuksen tekemisen jälkeen asukkaan tulee muistaa tehdä lakisääteinen muuttoilmoitus maistraattiin. Kaksiosainen sähkösopimus koostuu sähkön kulutuksesta ja siirrosta. Kulutussähkösopimuksen asukas solmii haluamansa sähköyhtiön kanssa. Sähkön siirrosta paikkakunnalla vastaa Rovakaira Oy. Asuntoyhtiöidemme sähkömyyjä on Lumme Energia Oy, puh. 0800 90110 (24/7). Numero on ilmainen. Muita sähkömyyjiä löytyy mm. osoitteesta www.sahkonhinta.fi. Vesimaksun taloyhtiö laskuttaa asukkaalta vuokran yhteydessä, samoin mahdolliset muut lisämaksut, kuten autopaikan ja saunavuoron.
Vakuutukset
Taloyhtiöllä on oma kiinteistön täysarvovakuutus. Vahingon sattuessa taloyhtiön vakuutukset eivät korvaa asukkaan irtaimistolle tapahtunutta tai irtaimiston aiheuttamaan vahinkoa.
Asukasta velvoitetaan ottamaan kotivakuutus.
Asuminen
Mikäli naapurisi tuottaa häiriötä, on siitä ilmoitettava kirjallisesti häiriöntuottolomakkeella.
Vuokranmaksumuutoksista (esim. eräpäivän siirto, autopaikka, saunamaksu yms.) ota yhteyttä isännöitsijään.
Asukasmuutoksista on ilmoitettava välittömästi vuokranantajalle.
Huoneiston asukkaan vastuulla on viipymättä ilmoittaa omistajalle palovaroittimien ja muiden laitteiden vioista. Ilmoituksen voi tehdä helposti asentopuulaakin nettisivujen kautta, www.asentopuulaaki.fi ja sieltä vikailmoitukset.
Kiinteistönhoito
Kiinteistöhoidon vastuualueisiin kuuluvat: kiinteistö, sähkö, lämpö, vesi, ilmanvaihto ja ulkoalueet. Kiinteistönhoidolla on myös asuntojen yleisavaimet. Sähköisen palvelumme kautta voit ilmoittaa kiinteistönhoidolle kiinteistöön liittyvästä viasta sekä tehdä palvelutilauksen kiinteistönhoitajille.
Kiinteistökohtaiset kiinteistönhoitajat tavoitat puhelimitse maanantaista torstaihin klo 7 – 16 sekä perjantaisin klo 7 – 14 välisenä aikana. Muina aikoina voit ottaa yhteyttä kiinteistöpäivystykseen. Oven avauspalvelun hoitaa LapSec Oy klo 16.00 – 07.00 sekä viikonloppuisin numerossa: 044-5688642.
Kiireellisissä vikatapauksissa, joista aiheutuu välitöntä vaaraa ihmisille tai omaisuudelle, tulee ottaa yhteyttä Sodankylän kunnan kiinteistöpäivystykseen: 0400-377 427.
Järjestyssäännöt
Järjestyssäännöt on laadittu yleisen asumisviihtyvyyden ja kotirauhan turvaamiseksi. Kaikkien asukkaiden on otettava huomioon muut asukkaat ja noudatettava hyviä käytöstapoja (järjestyssäännöt).
Asukkaita velvoittavat järjestyslaki, yleiset lait ja asetukset sekä allekirjoitettu vuokrasopimus. Asukkaiden vastuulla on myös huolehtia siitä, että heidän vieraat noudattavat järjestyssääntöjä.
Pelastussuunnitelmat
Jokaiseen taloyhtiöön on laadittu pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelma on luettavissa verkossa tai tarvittaessa sen saa nähtäville taloyhtiön toimipisteessä. Rakennuskohtaiset pelastussuunnitelmat löytyvät Asunnot sivulta.